Achtergrond

Hester Bruinsma (Master Kunsteducatie HKU) heeft middels een ontwerponderzoek in 2016 de methodiek ‘Beeldend Spreken‘ ontwikkeld.

Download hier het gehele ontwerponderzoek.

Coverfoto’s (van links naar rechts en van boven naar beneden gelezen):

foto 1: Anton Klein, foto 2, 3, 4, 5 en 7: Jacqueline Besemer, foto 6: Birgit Schuch.

Uit de tests, gedaan tijdens het ontwerponderzoek, komt naar voren dat door een zorgvuldig proces van het waarnemen van een beeld, de combinatie van goede start- en vervolgvragen, van individueel en samenwerken, van onbewust en bewust, de ‘bedoeling’ van de kunsteducatie naar boven gehaald kan worden. Bovenal raken de foto’s van de kinderen in het hart. Je ziet het plezier, de concentratie, de frons, de samenwerking, het doorzetten en uitproberen. Je ziet kinderen in hun element. Je ziet wat kunsteducatie voor een kind kan betekenen en bewerkstelligen, de leerling staat centraal. Met mijn onderzoek heb ik eraan willen bijdragen dat, door beeld te combineren met dialoog en verwerkingsopdrachten, het mogelijk is een zinvolle bijdrage te leveren aan het gezamenlijk vormgeven van een visie op kunsteducatie waarin de leerling centraal staat.